Vorige week maandag moest ik er ook weer aan geloven na een weekje vakantie. Dat begon met een lichtelijk ontplofte mailbox en een hele grote To do list. Daarnaast ben ik ook nog steeds bezig om mijn paard Stratford weer op de rit te krijgen na zijn val begin december.(2020) Hij voelt zich gelukkig wel steeds ietsje beter en loopt een stuk stabieler. Alleen nu heeft hij nog veel last van zijn hoofd, nek en hals en houd hij nog geen volledige behandeling vol. Daarom pak ik het nu iets anders aan door hem zo’n 10 a 15 minuutjes te masseren op gevoel op één of hooguit twee punten. De andere dag laat ik hem rustig bewegen aan de longeerlijn zodat hij in beweging blijft en dus ook enigszins soepel. Gewoon aan het halster zonder poespas met als enige doel… Ontspanning. Het is in deze situatie ontzettend fijn dat ik zelf mijn paard kan ondersteunen.

Toen in de afgelopen week één van mij klanten me tijdens de laatste sessie van haar traject me de vraag stelde:
Hoe weet ik wanneer er weer iets misgaat? Hoe kom ik erachter of mijn paard opnieuw een blokkade heeft opgelopen en wat doe ik dan? Hoe kan ik mijn paard daarin zelf ondersteunen?
Dat zijn de vragen waar ze zelf vooral mee zat. Zo ging ons gesprek verder. Ze vertelde me dat ze voordat ze bij mij terecht kwam al vaker het gevoel heeft gehad dat er iets niet goed zat bij haar paard. Maar ze kon haar vinger er niet precies opleggen. “Ik ben helemaal niet intuïtief, maar ik voel het altijd als er iets mis is met mijn paard”.  Dat zei ze tegen me. Toen ze iemand naar haar paard had laten kijken werden alle bezwaren van tafel geveegd. Jouw paard mankeert niets, dit is gewoon karakter. En dus ging ze door met trainen tot ze op een bepaald punt niet meer verder kwam. Pas maanden later kwam ze bij mij terecht.
We hebben allemaal een connectie met ons paard die lastig te verklaren is. En intuïtief of niet, intuïtie hebben we allemaal. Je paard voelt alles en reageert vooral op de energie die je uitstraalt. En doordat jij veel tijd doorbrengt met je paard en daarin (on)bewust ook meer gaat communiceren in de energie ontstaat er een band. En daardoor is het volkomen normaal dat jij als eigenaar al snel voelt dat er iets niet in de haak is.
Ik denk zelf dat iedere ruiter wel eens het gevoel heeft gehad ‘Er zit iets niet lekker bij mijn paard’. En de één wuift het weg, de ander zoekt eindeloos naar oplossingen in de meest vreemde hoeken. Ieder zijn ding. Gelukkig is er een manier om dat gevoel om te zetten naar iets praktisch. Daarom heb ik nu een aantal tips voor je op een rijtje gezet zodat jij het komende jaar jouw paard beter kunt gaan ondersteunen.
Tip 1: Maak regelmatig filmpjes van je paard.
Laat bijvoorbeeld een stalgenootje je filmen als je aan het rijden bent, of film een stukje tijdens het longeren. Op die manier krijg je
ook een beeld bij het gevoel wat je hebt als je met jouw paard aan het trainen bent. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je training omdat je jezelf en je paard analyseert zie je ook gelijk de aandachtspunten. Bewaar vervolgens de filmpjes zodat je deze later ook nog eens terug kunt kijken om te zien of bijvoorbeeld bepaalde problemen al aanwezig waren. Je kunt daarnaast ook je een stukje aan de hand filmen om de bewegingen te analyseren. Zo ontdek je ook bewegingsbeperkingen in een vroeger stadium.

Tip 2: Maak van ontspanning een prioriteit!

Ontspanning is het allerbelangrijkste in het trainen en bezig zijn met je paard. Ontspanning is namelijk noodzakelijk om te kunnen herstellen. Maar dat is het niet alleen. Ontspanning is ook noodzakelijk om je paard in de juiste aanspanning te krijgen van achter naar voren. Veel te vaak zijn we op dat hoofd geconcentreerd terwijl dat alleen maar een resultaat is van de aanspanning. Wanneer je ontspanning als belangrijkste doel hebt dan ga je je paard beter trainen, wordt het lichaam van je paard gezonder. Kan jouw paard zich voor een deel zelf ontdoen van blokkades en spanningen en stimuleer  je het zelf herstellend vermogen.

 

 

Tip 3: Voel het lichaam van je paard regelmatig na.

Nog veel te weinig ruiters voelen het lichaam van hun paard na. En als ze dat dan al doen, dan vaak alleen de benen. Je kunt ontzettend veel informatie krijgen over het lichaam van je paard zodra je begint met het regelmatig navoelen van je paard. Zo kan het enorm verhelderend zijn om bijvoorbeeld de kaken van je paard te voelen en het verschil in gevoel te vergelijken tussen bijvoorbeeld de linker en rechterkant van je paard. Naast de kaken kun je ook de nek, de hals, ribben, bovenlijn en bilspieren van je paard af voelen.  Als je steeds bij ieder punt de linkerkant en rechterkant van je paard vergelijkt en het gevoel analyseert dan kun je met een beetje logisch nadenken al veel rij-technische problemen verklaren bij je eigen paard. Daarnaast krijg je meer inzicht in het gedrag dat door bijvoorbeeld spanning wordt veroorzaakt en kun je gerichter gaan nadenken over oefeningen om je paard te verbeteren en soepeler te maken.

Tip 4: Geef je paard de kans om zich van spanning te ontdoen.

Gun je paard minstens één keer per week een moment waarop hij/zij lekker op eigen benen mag lopen en de kans krijgt om eventuele opgebouwde spanningen los te laten. De ideale manier hiervoor is door je paard ééns per week bijvoorbeeld te longeren aan het halster. Het loslaten van spanning kun je zelfs nog een beetje sturen. Hoe je paard loslaat kan ook gaan door verschillende uitingen. Waar de één heel rustig zijn/haar hoofd laat zakken en de bovenlijn makkelijk ontspant, gaat de ander en bokkend en sprintend vandoor. Het kan ook zijn dat jouw paard afwisselt tussen heel rustig en korte stukjes even heel extreem. Dit is op zich gewoon paardengedrag. (Paniek of angst is iets anders). Mijn paard Stratford kan zowel heel relaxt lopen, terwijl het volgende moment de knop omgaat en hij begint te showen, bokken en iedereen en alles in de omgeving uitdaagt. Je ziet hem op zo’n moment niet alleen fysiek maar juist ook mentaal ontladen. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd hoe ik deze spanning kan triggeren en controleren terwijl mijn paard gewoon rondloopt aan een halster . Zo laat ik mijn paard eerst rustig instappen waarna ik hem zachtjes laat aandraven. Hij moet vervolgens blijven draven in een heel zacht tempo. Dit noem ik ook wel joggen. (Bijna stappen) Het doel van deze oefening is dat hij zijn bovenlijn helemaal ontspant en zijn hals laat vallen. Haast alsof je paard aan het stofzuigen is en met de neus over de grond beweegt.  Je paard zal hierin juist wat balans moeten vinden. Verwacht dus niet dat je paard dit in één keer vlekkeloos doet. Je brengt hiermee niet alleen ontspanning in het lichaam, maar je paard gaat ook een nieuwe balans vinden op eigen benen en in ontspanning. Daarnaast trigger je hiermee diepliggende spanning in de lichaamssystemen en spieren die jouw paard hier voor een groot deel zelfstandig los kan laten in dit lage tempo. Ook al loopt je paard dus niet in het gareel, de krul dan train je jouw paard dus wel maar op een heel andere manier dan dat je gewend bent.  Omdat dit best intensief is voor je paard kun je dit lage draftempo afwisselen met korte stappauzes of door je paard juist even extra voorwaarts te laten galopperen. Je hebt best kans dat je paard in de galop zich even van wat spanning wil ontdoen door bijvoorbeeld even te bokken. Laat je paard dan ook vooral z’n gang gaan zolang het maar verantwoord blijft. Je zult merken dat als je dit op een wekelijkse basis herhaalt dat je paard hier steeds beter op gaat reageren, makkelijker zal ontspannen en dat je er profijt van krijgt in de training.

 

Tip 5: Probeer je paard op gevoel te masseren.

Plan bijvoorbeeld 1 keer per week een dag in waarop je jouw paard helemaal masseert op gevoel. En kijk eens of je jouw paard hierin kunt helpen meer ontspanning te vinden in zijn of haar lichaam. Dit hoeft geen urenlange massage te zijn, maar begin eens met een kwartiertje per week. Naast dat dit je paard kan helpen om te ontspannen helpt het ook jou om beter in contact te komen met je gevoel en brengt het rust in je hoofd. Ook voor jou werkt het masseren van je paard dus stress verminderend. Bovendien zal je door massage vaker toe te passen steeds sneller gaan zien als er iets niet helemaal lekker zit, weet je de pijnpunten makkelijker te vinden en kun je zelf al je paard ondersteunen door op gevoel te masseren. Hiervoor geldt dus.. oefening baart kunst! Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon belangrijk dat je management op orde is en dat je naast het zelf masseren ook je paard door een professional laat nakijken ééns in de zoveel tijd of als je voelt dat er echt iets mis is.

Zelf masseren, hoe doe je dat dan? Dat kan op gevoel maar er zijn natuurlijk ook massagetechnieken die jij kunt leren toepassen. Mocht je het fijn vinden om hulp te krijgen bij het leren herkennen van blokkades, het beter aanvoelen van je paard en leren toepassen van effectieve massagetechnieken en hoe jij jouw paard effectief kunt gaan trainen zodat je sneller verbetering merkt? Dan is mijn online training Happy Athlete Plan echt iets voor jou! Klik hier voor meer informatie.
Dit was mijn artikel met 5 tips om zelf je paard te kunnen ondersteunen. Ik hoop dat je dit met plezier gelezen hebt.

 

Mijn expertise ligt bij het behandelen van hoofdpijn bij paarden

Als gespecialiseerd therapeut voor paarden met hoofdpijn (extreme spanning en headshaking) krijg ik dagelijks mailtjes met vragen over dit onderwerp. Als eigenaren me vertellen wat de symptomen zijn bij hun paard en wat ze al allemaal hebben geprobeerd op adviezen van dierenartsen en professionals dan zie ik heel veel dat er gefocust wordt op enkel de symptomen en niet op de oorzaak waardoor alle probeersels enkel gericht zijn op symptoombestrijding en daarom niet of slechts tijdelijk werken.
Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om oorzaakgericht te werk te gaan en mijn ‘boerenverstand’ te gebruiken. Het moet logisch zijn vanuit een anatomisch perspectief en dus geen ‘vaag’ verhaal.  Soms is dat best even puzzelen maar door mijn gevoel te volgen, dingen concreet te maken en logisch na te denken wordt die puzzel uiteindelijk steeds gelegd. Belangrijk vind ik goede en vooral heldere communicatie met de eigenaar van het paard en mijn team van specialisten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.